مهدی خومرتضائی؛ هاشم کارگر
دوره 12، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 7-32
چکیده
یکی از سختترین چالشهای پیش روی مدیران و محققان، اطلاعات کم در مورد چگونگی سازمان دهی همسویی مدیریت منابع انسانی و استراتژیهای تجاری برای بهبود عملکرد شرکتها است و بدون در نظر گرفتن جهتگیریهای ...
بیشتر
یکی از سختترین چالشهای پیش روی مدیران و محققان، اطلاعات کم در مورد چگونگی سازمان دهی همسویی مدیریت منابع انسانی و استراتژیهای تجاری برای بهبود عملکرد شرکتها است و بدون در نظر گرفتن جهتگیریهای استراتژیک خاص یک شرکت، شناخت میزان و شیوههایی که آن شرکت میتواند استراتژیهای مختلف را در یک راستا قرار دهد؛ بسیار دشوار است. مدیریت منابع انسانی با شناسایی تهدیدها و فرصتهای موجود در محیط سازمان، از استراتژی تجاری پشتیبانی میکند تا سازمان را در بهترین عملکرد قرار دهد. استراتژی تجاری بر روشهایی تمرکز دارد که شرکت میتواند خود را به طور مؤثر از رقبای خود متمایز کند و از نقاط قوت متمایز خود برای ارائه ارزش بهتر به مشتریان خود در یک محیط معین استفاده کند. محققین در این پژوهش قصد دارند درک از همسویی استراتژیک را با پرداختن به دو شکاف مهم در موضوع این تحقیق توسعه دهند. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی محسوب میشود. همچنین از آنجایی که به توصیف متغیرهای تحقیق پرداخته میشود، از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی میباشد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. از یافتههای پژوهش آن است که بررسی فرضیههای پژوهش نشان داد مدیریت منابع انسانی با آمارۀ 289/2 بر «عملکرد سازمان» و با آمارۀ 364/5 بر «استراتژیهای تجاری» تأثیر مستقیم دارد. همچنین نشان داد که استراتژیهای تجاری با آمارۀ 637/5 اثر مستقیمی بر «عملکرد سازمان» دارد و به عنوان نقش میانجی با آمارۀ 809/3 در «مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمان» مؤثر است.